Sunday, September 6, 2009

Ulang Baca-Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck


Mula sekali perlu diketahui mengapa adanya ulang baca ini.

Selalu ada beberapa sebab mengapa kita membaca berkali-kali pada sesebuah buku itu. Antara lain sebabnya adalah kerana keseronokan yang kita perolehi hasil dari bacaan buku tersebut.

Sebab lain mungkin juga kerana pada bacaan pertama kita kurang menumpukan perhatian sehingga terlepas maksud-maksud yang cuba disampaikan dari buku itu. Oleh sebab itu kita membacanya semula untuk lebih memahami. Ini sering terjadi kepada buku-buku yang non-fiksyen. Maklumat-maklumat, fakta-fakta yang menarik yang tidak mungkin untuk kita mengingatkan semuanya membuat kita mengulang baca sesebuah buku.

Namun ada satu lagi kemungkinan mengapa kita membaca semula buku yang telah di baca. Bahkan telah di baca beberapa kali pun masih tetap juga mahu diulangkan bacaan pada buku tersebut. Sebabnya adalah kerana tiada bahan/buku yang menarik saat itu untuk dibaca. Ini juga selalunya terjadi. Buku-buku yang ada semuanya telah selesai dibaca dan kebetulan tidak punya waktu untuk membeli yang baru, jadi terpaksa mengambil buku-buku lama yang telah di baca untuk di ulang baca.

Dan inilah yang terjadi kepada mb saat ini. Tidak punya buku-buku baru untuk dibaca. Buku Buya Hamka ini mb beli beberapa tahun lepas di MPH Bookstore Sdn Bhd. Dan telah ditamatkan juga pada beberapa tahun yang lepas. Kalau tak silap juga semasa bulan Ramadhan.

Kenapa buku ini? mb banyak lagi pilihan lain kalau mahu di buat pilihan. mb punya A Samad Said, ada Abdullah Hussain, juga ada Shahnon Ahmad, penulis-penulis baru pun mb ada. Seperti Faisal Tehrani, Zaid Akhtar, Ummu Hani, Fatimah Syarha, Nisah Haron, Siti Jasmina, Ramlee Awang Murshid, penulis-penulis dari Indonesia dan Singapura juga ada di dalam rak. Tapi mengapa mb memilih buku Buya Hamka ini?

Jawapannya mudah. Kerana mb penggemar Buya Hamka. Lagi pula buku ini yang mb baca beberapa Ramadhan yang lepas. Dan kini Ramadhan datang lagi. mb mahu jadikan buku ini bacaan bagi setiap Ramadhan.

Buat masa ini jika diminta untuk mb menceritakan serba sedikit tentang novel ini, mb akan terang-terangan menjawab, tak bisa. Tak bisa kerana tidak berapa ingat akan kisah di dalam novel ini.
Maklum sahaja sudah berapa lama sejak membacanya dulu. Dan sebab tak berapa ingat juga inilah membuatkan mb sangat ingin mengulangkan bacaan pada novel ini.

Namun walaupun telah dibaca beberapa lama dulu, mb tetap rasa teruja ketika membaca bab-bab awal novel ini. Bahasa-bahasa Buya Hamka punya aura tarikan yang tersendiri. Bacalah seberapa kali pun tetap tidak menjemukan.

Buat akhirnya, nantikan entri mb mengenai buku ini dalam beberapa hari lagi insyaAllah.

Salam Ramadhan 1430H buat semua...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...