Friday, September 11, 2009

Ramadhan Bulan Kurang Membaca...!?!?

Kita kini memasuki 10 hari terakhir dalam bulan Ramadhan 1430H. Seperti tahun-tahun sebelumnya, bagi mereka yang rindu akan kedatangan bulan suci ini pasti berasa sangat pantas masa berlalu sehingga tidak terasakan bahawa kini sudah tiba masanya malam Lailatul Qadar untuk di rebut.

Carilah malam Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir. Maknanya kita kini berada pada malam-malam sebelum Ramadhan pergi. 10 malam terakhir yang sepatutnya kita tingkatkan amal ibadah kita dengan lipatan yang berganda.

Ramadhan juga dikenali sebagai bulan membaca Al Quran. Di mana-mana kita akan dapat melihat kumpulan-kumpulan besar atau kecil, bertadarus Al Quran. Di masjid-masjid, di madrasah-madrasah, di surau-surau, bahkan di rumah bersama ahli keluarga juga ada.

Masyarakat berlumba-lumba untuk menamatkan bacaan 30 juzuk Al Quran paling kurang sekali dalam bulan ini. Ini menjadikan Al Quran sebagai bahan bacaan paling popular untuk satu bulan Ramadhan ini.

Dan kerana itu bahan-bahan bacaan yang lain seperti buku-buku dan novel-novel telah menurun jumlah bacaannya. Jika di luar Ramadhan mb biasa membaca sehari 50 helaian muka surat atau lebih namun memasuki Ramadhan untuk membaca 20 muka surat pun terasa amat payah.

Ini dilihat dari beberapa perkara. Di bulan yang mulia ini sudah pastinya kita mahu mencari pahala yang lebih. Dan membaca Al Quran menjadi keutamaan dari segala jenis bahan bacaan yang lain. Nilai ganjaran yang berganda untuk satu huruf Al Quran amat rugi untuk dilepaskan.

Lagi pula inilah bulannya bagi kebanyakkan orang untuk membaca Al Quran dengan lebih serius. Di 11 bulan yang lain masa terasa amat menyesakkan sehingga untuk membuka dan membaca Al Quran terasa berat. Allah swt telah menjadikan Ramadhan bulan yang mulia dan ajaib!

Lihat sahaja kedatangan para jemaah di masjid-masjid dan surau-surau pada bulan Ramadhan ini. Ajaib bukan?!

Melimpah ruah! Terpaksa pula menambah khemah di luar!! Sungguh ajaib bulan ini. Dari mana datangnya manusia-manusia yang ramai itu sedang pada bulan-bulan yang lain boleh di hitung dengan jari sahaja para jemaah di masjid dan surau.

Ajaib Ramadhan ini! Allah swt telah menjadikan ia ajaib!

Walaubagaimanapun membaca buku dan novel tetap mb teruskan sekalipun terasa amat sedikit jumlah bacaannya. Namun itu lebih baik dari ditinggalkan terus.

Dari tiada baiklah ada...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...