Thursday, August 27, 2009

Gedung Kartun - Vol : 01


  • Judul : Gedung Kartun
  • Terbitan : Sepakat Efektif Sdn Bhd
  • Harga : RM 4.00

Mungkin dalam bulan puasa ini, selain dari bazaar-bazaar Ramadhan yang selalu di serbu orang, majalah ini sahajalah yang merupakan antara bahan yang paling di cari oleh khalayak.

Mengapa mb berkata begitu ?

Ini kerana majalah jenaka alternatif ini telah 'dipromosikan' secara besar-besaran oleh KDN sehingga kepada setiap yang tidak meminati kartun sekali pun akan tertanya-tanya majalah apakah ini ? Di mana ianya boleh di beli ?

Untuk mengetahui cara bagaimana KDN membuat 'promosi' ke atas majalah ini, sila gunakan google anda untuk mencari. Kerana mb tidak berminat untuk memperkatakan tentang promosi itu di sini.

Apa yang menarik dengan majalah ini ? Atau soalan yang lebih tepat lagi, apa yang terlebih 'panas' majalah ini sehingga ianya di rampas ?

Dilihat dari muka depan edisi pertama majalah ini dulu.

Gambar seorang watak kartun dengan nametag PM di dada meluangkan merdeka dengan memegang bendera Mongolia.

Bagi yang tidak mengikuti perkembangan politik di Malaysia pasti tertanya-tanya apa yang kelakar tentang itu ?Atau apa yang 'panas' sangat pasal itu ?

Untuk menjawab soalan itu sila banyakkan bacaan anda.

Dalam keluaran pertama ini bermacam-macam sindiran pedas terdapat di dalamnya.

Sindiran-sindirannya pula lebih kepada kerajaan pemerintah daripada kerajaan pembangkang.

Sebagai contoh, gambar seorang watak kartun menunggang seekor lembu berkepala manusia yang tertulis SPRM di lehernya.

Ini sangat mengena jika di lihat pada senario politik di Malaysia kini. Iaitu pihak SPRM selalu dikatakan memberat sebelah kepada kerajaan Barisan Nasional.

Sehingga mereka (SPRM) dikatakan menjadi tunggangan BN yang boleh di hala ke mana suka.

Lagi contoh yang boleh di bawa ialah watak kartun seorang wanita yang bermain wayang kulit dengan tangan mengawal watak wayang kulit tersebut.

Melambangkan kuasa penuh wanita tersebut ke atas watak wayang kulit itu yakni seorang lelaki.

Bagi mereka yang tidak pernah terlepas dari membaca kerenah politik tanah air pasti akan terbaca bahawa kononnya orang berkata bahawa percakapan dan perbuatan PM dibelakangnya terdapat isterinya.

Lukisan kartun itu menceritakan semuanya.

Bagi yang faham akan tersenyum sumbing. Namun bagi yang tidak mengerti akan menggaru kepala yang tidak gatal tanda mereka buntu dengan lawak jenis ini.

Boleh dikatakan kesemua jenaka-jenaka yang ditontonkan di dalam majalah ini berkaitan dengan isu semasa negara.

Isu Teoh Beng Hock, isu SPRM tadi, isu sumpah, isu Altantuya, isu sidang di bawah pokok, dan banyak lagi isu semasa yang dipaparkan di dalam majalah setebal 67 muka surat ini.

Menurut ketua editornya, saudara Zunar, kelahiran majalah Gedung Kartun ini bukan sahaja sebagai memeriahkan lagi lambakan majalah-majalah humor di Malaysia ini, namun ia juga menawarkan mesej-mesej berat yang di bawa secara santai kepada para pembaca.

Dengan cara yang santai ini rakyat dapat memahami dengan lebih mudah lagi apakah yang sedang berlaku di dalam negara Malaysia ini.

Tapi ada beberapa perkara yang pada pandangan mb masih boleh diperbaiki lagi.

Antara lainnya ialah yang berkaitan dengan jenis sketsa yang di bawanya. Boleh lagi dipelbagaikan supaya khalayak lebih mendapat tahu situasi di dalam negara dengan cara yang bersantai sahaja.

Sebagai contoh, isu kekurangan gula menjelang musim perayaan. Boleh dikartunkan dijadikan satu jenaka walaupun ianya isu yang sangat dipandang berat.

Banyak lagi isu-isu yang boleh dibawa masuk ke dalam majalah ini. Agar dapat memberi masukan-masukan berguna kepada para pembaca.

Satu lagi yang mb rasa boleh diperbaiki adalah lukisan-lukisan, tulisan-tulisan, dan susun atur kandungannya. Boleh lagi diberi sentuhan-sentuhan kemasan agar lebih menampakkan ianya sebuah majalah jenaka alternatif yang eksklusif.

Majalah ini mb peroleh terus dari pejabatnya. Di kedai-kedai buku rasanya amat sukar untuk memperolehinya.

Tapi ianya boleh dipesan terus melalui online.

Selamat membaca dan semoga terhibur.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...