Friday, August 21, 2009

Maaf dari Sorga - Faisal Tehrani


  • Judul : Maaf Dari Sorga
  • Penulis : Faisal Tehrani
  • Terbitan : Al Ameen Serve Holdings Sdn Bhd
  • Harga : RM 16.00

Pertama sekali biarlah semua tahu bahawa ini bukanlah novel terbaru Faisal Tehrani.

Bahkan ini adalah antara novel terawal beliau yang ditulis semasa beliau masih di bangku sekolah lagi.

Jadi novel ini tidak boleh dibandingkan dengan mana-mana novel FT sebelum ini.

Memang terdapat banyak ruang lagi yang perlu diperbaiki di dalam novel ini.

Tetapi mb tetap mahu menilai buku ini berdasarkan isinya sendiri tanpa mahu peduli ianya ditulis Faisal Tehrani jauh di masa lampaunya.

Secara apa yang tertulis novel ini menceritakan kisah sebuah keluarga, Hakiki dan isterinya Sarah yang berpindah ke Malaysia dan menyewa di sebuah rumah bernombor 33.

Tajuk novel ini diambil daripada nombor rumah yang mereka sewa ini.

Hakiki bertugas sebagai seorang pegawai di sebuah bank manakala isterinya pula merupakan seorang warga Australia berbangsa Inggeris yang memeluk agama Islam apabila berkahwin dengan Hakiki.

Mereka bahagia hidup sebagai suami isteri.

Pemilik sebenar rumah bernombor 33 ini bernama Pak Cik Mokhtar yang merupakan seorang pesara tentera yang telah membeli rumah ini kira-kira 12 tahun yang lalu.

Sebelum Hakiki dan Sarah menyewa di rumah ini, terdapat beberapa penyewa yang lain yang telah menyewa lama sebelum mereka. Namun semua penyewa-penyewa itu tidak tahan lama kerana tidak sanggup diganggu dengan gangguan-gangguan yang aneh semenjak menyewa di situ.

Bahkan ada antara penyewa yang menemui ajal di rumah bernombor 33 itu.

Lantaran itu rumah bernombor 33 ini tidak berani di sewa oleh sesiapa unutk beberapa tempoh.

Sehinggakan Pak Tar terpaksa menurunkan kadar sewanya kepada RM 300.00 sebulan dari RM 800.00 sebulan.

Lalu disewalah rumah bernombor 33 itu oleh Hakiki dan Sarah yang tidak tahu sedikit pun tentang sejarah rumah bernombor 33 itu.

Mereka di rumah bernombor 33 ini berjiran dengan 2 jenis manusia. Satu bernama Hamidi Mat seorang pengurus sebuah kilang simen berhampiran. Hamidi Mat atau Pak Idi seorang Islam yang hanya pada nama.

Kehidupan seharian bersama isterinya, Mak Mah jauh terpesong dari akidah muslim sebenar.

Seorang lagi jiran yang merupakan kontra kepada Pak Idi ialah seorang ustaz. Ustaz Wan Adlin namanya.

Itu antara watak di dalam novel ini. Selain beberapa watak sokongan yang lain.

Semenjak berpindah ke sini, Hakiki dan isteri sering di ganggu oleh beberapa peristiwa-peristiwa aneh. Seperti mimpi-mimpi, bayangan-bayangan yang menakutkan.

Sehingga ke tahap Hakiki ternampakkan dirinya sendiri diyassinkan oleh orang ramai.

Untuk mengetahui kisah selanjutnya sila dapatkan novel Maaf Dari Sorga ini. Stok untuk novel ini masih banyak jadi tidak sukar untuk memperolehinya seperti novel-novel Faisal yang lain.

Penceritaan di dalam novel ini tidak terasa menyeramkan walaupun FT cuba memasukkan eleman seram itu di dalam novel ini.

Jalan ceritanya sekadar biasa tanpa sebarang apa-apa yang boleh di anggap 'bom' yang boleh membuat orang terkesan pabila membacanya.

Mb cuba meringkaskan apa yang mb fahami setelah selesai membaca novel ini.

FT cuba membawakan kisah manusia yang sudah jauh dari Tuhan lalu sedikit demi sedikit pulang ke pangkal jalan melalui hidayah yang diberikan.

Dalam novel ini, rakan-rakan dan jiran-jiran banyak memberi kesedaran kepada Hakiki suami isteri betapa peri pentingnya manusia untuk tidak menjauhkan diri daripada Allah swt.

Selain dari itu, FT membawakan makhluk lain sebagai pemberi peringatan kepada penghuni-penghuni rumah bernombor 33.

Sebenarnya rumah bernombor 33 itu selain di huni para penyewa, ia juga di huni oleh makhluk jin. Yang menurut Ustaz Wan jin Islam.

Gangguan-gangguan yang terjadi kepada penyewa-penyewa di situ adalah kerana para penyewa itu tidak beramal dengan ajaran Islam.

Mimpi-mimpi seperti menghantuk-hantuk kepala sehingga pecah merupakan bayangan kepada mereka yang enggan sujud/bersolat. Balasan-balasan kepada para wanita yang tidak menutup aurat juga didatangkan dalam bentuk mimpi kepada para penyewa.

Gangguan-gangguan ini menunjukkan bahawa jin-jin Islam itu tidak senang dengan tindak tanduk penyewa yang membelakangkan perintah Tuhan.

Ada mesej tersirat di situ yang cuba Faisal Tehrani sampaikan.

Novel ini murah sahaja. Dengan harga RM 16.00 ianya boleh di dapati di toko-toko buku berhampiran anda.

Selamat membaca.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...