Monday, August 10, 2009

WO AI NI ALLAH - VANNY CHRISMA W.


  • Judul : Wo Ai Ni ALLAH - Aku Cinta Allah
  • Penulis : Vanny Chrisma W.
  • Terbitan : PTS Litera Utama Sdn Bhd
  • Harga : RM 16.50


Judul novel ini sahaja sudah membuat mb tertarik untuk membacanya. Wo ai ni kalau diterjemahkan dalam bahasa melayu bermaksud, 'saya cinta/sayang awak'. Wo Ai Ni ALLAH - Aku Cinta Allah kalau boleh ditulis begitu.

Dari tajuk nya juga sebenarnya sedikit sebanyak telah penulis menceritakan apa yang cuba disampaikan melalui novel ini.

Vanny Chrisma W. penulis novel ini, telah cuba membawakan para pembaca untuk menyelami kisah yang terjadi kepada sebuah keluarga berbangsa Cina.

Seluruh buku ini bercerita tentang keluarga berbangsa Cina tersebut. Kena dengan tajuknya 'Wo Ai Ni ALLAH'. Wo Ai Ni adalah bahasa Cina.

Ateis. Keluarga yang terdiri dari ayah, ibu dan seorang anak perempuan (yang merupakan watak utama) tidak percaya akan wujudnya Tuhan. Mereka ateis semuanya.

Jalan ceritanya mudah. Keluarga ateis ini, lebih-lebih lagi si ayahnya, sedang berusaha mencari Tuhan berdasarkan 'petunjuk' yang dia perolehi.

Dari situ anak kecilnya turut juga dibawa rasa untuk mencari kebenaran apa di manakah Tuhan itu.

Proses untuk mendapat hidayah Tuhan itu bukannya mudah. Bermacam yang terpaksa dihadapi. Di keji, di hina bahkan di tuduh gila oleh masyarakat sekeliling.

Ini sedikit sebanyak memberi tekanan kepada anak perempuannya. Sehingga dia berhenti dari sekolahnya kerana tidak tahan menerima tuduhan-tuduhan dan ejekan dari rakan-rakannya.

Dan lebih parah lagi dia terpaksa hidup seorang diri apabila ayahnya meninggal dunia akibat di bunuh. Ibunya pula membuangnya kerana tidak sanggup lagi melihat anaknya itu yang sudah gila mencari Tuhan seperti ayahnya juga.

Itu antara yang dapat digambarkan mengenai novel 'Wo Ai Ni ALLAH' ini.

Apa yang menarik tentang novel ini?

Melihat kepada isu yang cuba di bawa oleh penulis, Vanny Chrisma W., novel ini cuba mengutarakan senario yang kini telah banyak terjadi.

Golongan-golongan yang anti kepada Tuhan ini atau golongan yang tidak percayakan Tuhan ini jika dilihat kini, adalah amat membimbangkan.

Jika dalam novel ini golongan ateis ini diceritakan melalui sebuah keluarga Cina, namun hakikat sebenar tidak sedikit yang bukan berketurunan Cina yang menganuti fahaman ateis ini.

Bahkan ianya telah merusuk masuk ke dalam fikiran anak-anak muda berbangsa melayu sekalipun.

Fahaman-fahaman sebegini begitu bahaya jika tidak dikawal. Fahaman yang menidakkan kuasa Tuhan dan hanya berpandu kepada akal dan logik semata-mata.

Itu yang disebalik novel ini.

Untuk mengetahui kesudahan novel ini, sila dapatkan novel 'Wo Ai Ni ALLAH' tulisan Vanny CHrisma W. di toko-toko buku berhampiran anda.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...