Wednesday, January 12, 2011

Abdullah Hussain, Interlok, dan Air Mata

Mungkin ada benarnya tulisan seorang pembaca akhbar Utusan Malaysia lewat surat yang dikirimkan semalam ke akhbar tersebut. Katanya, paling tidak novel Interlok tulisan Abdullah Hussain kini menjadi novel sastera yang paling dikenali dan dicari akibat kontrovesi yang sedang terjadi.

Ini menjadikan novel Interlok lebih tertonjol berbanding dengan novel-novel karangan sasterawan yang lainnya. Dari orang sastera yang mempertahankan, ke orang politik, ke NGO, ke orang Melayu, ke orang India, ke orang awam, ke bekas mufti, semuanya tahu tentang Interlok. Masing-masing punya pendapat dan pandangan yang berbeza-beza. Sehingga mereka yang tidak membaca novel Interlok pun punya komen yang tersendiri.

Pandangan-pandangan itu pastinya tidak lari dari yang mahu ia dikekalkan, mahu ditarik balik, mahu 'dimurnikan', mahu dibuang muka suratnya yang didakwa mengandungi kata-kata yang menghina kaum India. Akhbar-akhbar melaporkan perkara ini dengan meluas sekali. Bahkan akhbar Utusan semalam meletakkan wajah Abdullah Hussain di muka hadapan sebagai tajuk utama.

Siapa yang tidak berasa sayu apabila melihat wajah sasterawan negara itu mengalirkan air mata apabila tulisannya dikatakan menghina dan berbaur perkauman sehingga menghilangkan kewarasan akal lalu sanggup pula sekumpulan manusia membakar naskhah Interlok itu dan gambar Abdullah Hussain sebagai melahirkan kemarahan mereka.

Perbuatan membakar itu menurut Dr Mohd Asri Zainal Abidin adalah perbuatan yang tidak bertamadun. 

Ia bahkan akan menyemarakkan kemarahan pihak lain pula. Tidak mungkinlah api yang sedang menyala dipadamkan dengan simbahan minyak. 

Begitulah apabila kewarasan akal telah ditewaskan emosi. Dalam satu tulisan yang lain Dr Ridhuan Tee Abdullah dalam bukunya bertajuk 'Nasib Melayu Di Bumi Melayu' telah menegaskan bahawa apabila sesuatu kepentingan bangsa bertembung dengan kepentingan negara, maka adalah terutama bagi rakyat di dalam negara mengutamakan kepentingan negara melebihi dari mana-mana kepentingan bangsa sendiri.

Ini adalah demi untuk mengelakkan perpecahan dan pergaduhan antara rakyat berbeza kaum di dalam negara.

Satu soalan yang patut ditanyakan kepada mereka yang begitu lantang mengemukakan bantahan terhadap novel ini, sudahkah mereka membacanya?

Itulah masalah yang terjadi. Novel ini tidak dibaca dan dinilai mengikut kadar yang sepatutnya tetapi terus mempercayai bulat-bulat bahawa novel ini menghina kaum dan tanpa berfikir panjang terus membakar dan melaungkan kebencian terhadap penulisnya.

Kita sudah merdeka berapa lama dan perkara menerima berita tanpa selidik dahulu seperti ini masih berlaku. Pastinya ini bukan perkara yang baik untuk negara.

Mungkin bagi sesetengah pihak berhujah bahawa apa salah membuang satu dua muka surat yang mengandungi kontrovesi itu demi menjaga hati semua. Namun bagi penulis seperti Abdullah Hussain apa yang telah ditulis itu adalah relevan belaka, tidak ada yang sia-sia. Perkara membuang satu dua helai muka surat itu seumpama memotong kaki dan tangan anak sendiri. Mana mungkin kita sanggup berbuat begitu. (Perjalanan Mencari Diri : 2004)

Banyak syor yang telah dikemukakan oleh berbagai pihak berkenaan perkara ini. Antaranya oleh sasterawan negara Dr Anwar Ridhwan. Menurut beliau tidak perlu dibuang atau dilakukan pembaikan ke atas mana-mana perkataan di dalam novel tersebut, cuma apa yang perlu adalah diberikan penjelasan yang sepenuhnya kepada pelajar agar dapat memahaminya mengikut konteks asal.

Perkara ini tidak mungkin dapat diselesaikan selagi ada pihak yang mendesak agar ditarik balik dan pihak yang lain pula berkeras mempertahankannya. Seharusnya perbincangan antara kedua-dua belah pihak diadakan dan mencapai satu kata sepakat yang memuaskan semua.

Sebenarnya novel Interlok ini memaparkan kisah perpaduan antara kaum di dalam negara Malaysia. Dan menurut G.L Koster dalam ulasannya terhadap novel ini berkata, "yang menarik dalam novel Interlok ialah hubungan erat yang dibuat oleh Dato' Abdullah antara bahasa Melayu yang baik dan kesedaran yang baik, ertinya kesedaran yang membawa ke pembinaan ke satu paduan.

Maka tuduhan sesetengah pihak bahawa novel ini bersifat perkauman adalah sangat tidak munasabah. Abdullah Hussain sendiri semasa mahu menulis Interlok telah memikirkan formula bagaimana mahu disatukan ketiga-tiga bangsa utama di dalam Malaysia dalam novelnya itu nanti. Dan akhirnya beliau merumuskan bahawa hanya dengan satu bahasa sahaja yang dapat membawa penyatuan bagi kesemua kaum di dalam negara iaitu melalui bahasa Melayu, bahasa kebangsaan. Dengan satu bahasa itulah bangsa Melayu, bangsa Cina, dan bangsa India dan duduk semeja berbincang, dapat berada dalam satu kampung bermuafakat, dapat berada dalam suatu organisasi bermesyuarat. Hanya melalui satu bahasa itulah. Maka terlahirlah Interlok yang membawa impian penulis untuk melihat rakyat di dalam negaranya bersatu tanpa ada sebarang jurang yang memisahkan.

Namun mereka yang tidak mengerti telah tersalah faham akan niat penulis itu. Tuduhan-tuduhan yang dilemparkan hanya Tuhan sahaja yang tahu sakitnya yang terpaksa ditelan oleh Abdullah Hussain. Setelah lebih setengah abad menulis untuk kepentingan bersama, di hujung usia beliau telah dihina dan dicaci. Mungkin ada benarnya kebimbangan kedua orang tua Abdullah Hussain suatu masa dahulu apabila melihat beliau sangat berminat dalam bidang tulisan. Bidang yang menurut sasterawan negara itu, suatu pekerjaan yang bukan sahaja tidak mendatangkan pulangan tetapi kadang-kadang boleh mendatangkan malapetaka kepada diri sendiri dan keluarga. Ya, mungkin ada kebenaran kata-kata beliau itu melihat situasi yang sedang berlaku ke atas dirinya kini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...