Saturday, July 10, 2010

Dr Danial Zainal Abidin


1. Kepada yang pernah mendengar ceramah, kuliah, seminar, ataupun khutbah Dr Danial Zainal Abidin ini, pasti akan merasakan aura tenaga yang disampaikan melalui cara penyampaian beliau yang sungguh bersemangat dan penuh menarik minat.

2. Dilahirkan pada 21 Julai 1955 di Kampung Manggis, Sungai Ara, Pulau Pinang. Merupakan anak kedua daripada enam orang adik beradik kepada pasangan Hj Zainal Abidin bin Hasan dan Hjh. Che Su bte Hj Jamaluddin.

3. Menerima pendidikan awal di Pulau Pinang sebelum melanjutkannya ke Universiti Iskandariah, Mesir, dalam bidang perubatan dan pada tahun 1981 beliau memperolehi ijazah M.B.Ch.B. dalam bidang tersebut.

4. Sekembali ke tanah air beliau membuka sebuah syarikat, Danial Zainal Consultancy (M) Sdn. Bhd. Disamping turut menjadi pengurus dan pengamal perubatan di Klinik Syifa, Gelugor, Pulau Pinang.

5. Dikurniakan dengan lapan orang cahaya mata dengan dua orang isteri. Beliau kini giat diundang memberi ceramah-ceramah dan motivasi-motivasi di radio dan televisyen serta pelbagai tempat lagi.

6. Dr Danial Zainal Abidin bukan sahaja memikat dengan kata-kata di atas pentas, tetapi juga amat menarik pada tulisan-tulisan beliau.

7. Saya sempat memperolehi dua buah buku tulisan beliau beberapa tahun yang lepas. Satu, Quran Saintifik, dua, Bukti-bukti Sains dan Sejarah Kerasulan Muhammad (edisi kemas kini). Dua buah buku yang mengagumkan!

8. Seperti yang disebutkan oleh Ustaz Mohd Zawawi Yusoh, ‘Dr Danial berjaya menghidangkan pembaca dengan bahan ilmiah tetapi mudah untuk difahami.’ Memang buku-buku serta ceramah-ceramah beliau dipadatkan dengan ilmu dan fakta sains serta dikaitkan pula dengan kebenaran Al Quran pada setiap pertemuan terbaru para saintis. Sangat mengujakan beliau dengan fakta-faktanya. Tapi disebalik ilmu sains dengan segala kerumitannya itu, Dr Danial berjaya membuat khalayak pembaca untuk memahami ilmu-ilmu sains itu dengan bahasa yang mudah.

9. Kombinasi yang menjadi saya kira antara Dr Danial dengan penerbit buku beliau yang saya miliki, PTS Millennia Sdn Bhd. PTS memang dikenali dengan reka kulitnya yang menarik. Kebanyakan buku-buku yang diterbitkan oleh PTS boleh dikatakan ilustrasi kulit depannya tidak pernah mengecewakan. Begitu membuat kita teruja untuk mengambil dan membelek beberapa helai halaman di dalam. Dan bila digabungkan pula dengan segala fakta sains Dr Danial, ia menjadi lebih mengujakan untuk dibaca.

10. Membaca tulisan-tulisan Dr Danial anda akan berasa maju beberapa langkah ke hadapan dengan segala bahan yang dipersembahkan. Tiada rugi memiliki buku-buku beliau. Selamat membaca dan mengambil manfaat daripada bacaan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...