Monday, August 9, 2010

Ramadhan 2010

1. Tinggal tidak berapa hari sahaja lagi kita umat Islam di dunia akan menyambut kedatangan bulan Ramadhan yang mulia. Bulan yang di tunggu-tunggu kehadirannya oleh kita semua. Bulan yang mana di dalamnya penuh dengan keberkahan. Bulan yang ada di dalamnya satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Bulan yang kita akan berpuasa siangnya, dan beribadah pada malamnya. Bulan yang tidak putus-putus keampunan daripada Tuhan Rabbul Jalil. 

2. Melangkah masuk ke dalam bulan Ramadhan ini, seperti yang dilontarkan oleh seorang ustaz, biarlah dengan langkahan orang yang mempunyai ilmu di dadanya. Mempunyai ilmu tentang Ramadhan, tentang puasa, tentang bersahur, tentang berbuka, tentang tarawih, tentang tadarus, tentang qiamullail, tentang, tentang, tentang, tentang, ilmu, ilmu, ilmu, ilmu. Biarlah sebagai seorang hamba yang mengerti tentang apa yang sedang dilakukannya buat dipersembahkan kepada Tuhan Azzawajalla. 

3. Kini banyak cara yang boleh dilakukan untuk mendapatkan ilmu. Salah satunya adalah dengan buku. Saya kembali melihat-lihat rak buku, dari satu buku ke satu buku yang mempunyai kaitan dengan bulan Ramadhan, bulan puasa. Dan kebanyakan buku yang berada di dalam rak saya adalah mengenai soal jawab dan fatwa-fatwa dari mereka yang arif. 

4. Perlahan-lahan akan melakukan ulangkaji sendiri, mengingat kembali perkara-perkara berkaitan puasa yang mungkin telah terlupakan. 

5. Mengucapkan, selamat menyambut bulan Ramadhan, selamat berpuasa, selamat beribadah, selamat meraih cinta Ilahi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...