Wednesday, July 7, 2010

Gadis Oren (Appelsinpiken)


1. Setiap kali setelah menghabisi bacaan pada buku-buku terbitan ITNM saya harus sekali untuk mengucapkan tahniah dan syabas buat mereka. Buat kakitangan-kakitangan mereka, lebih-lebih lagi buat para penterjemah yang telah melakukan terjemahan yang begitu baik menurut saya.

2. Gadis Oren. Buku terbitan ITNM yang baru sahaja saya habisi. Kisah tentang seorang ayah, yang sebelum meninggal dunia sempat menulis sepucuk surat yang panjang untuk dibaca anaknya apabila sudah dewasa kelak.

3. Kerana ketika ayah tersebut berada pada penghujung nyawanya, anaknya itu masih kecil dan tidak banyak yang dapat mereka perkatakan apabila berada berdua. Itu membuat sang ayah merasa perlu mengarangkan sepucuk surat buat dibaca sang anak apabila dewasa kelak.

4. Kandungan surat itu adalah mengenai bagaimana kisah permulaan terjadinya perkenalan sang ayah dan Gadis Orennya itu. Gadis Oren disini merujuk kepada ibu anak itu. Bagaimana pertemuan pertama di dalam keretapi, jatuh cinta pandang pertama, disusuli pertemuan-pertemuan seterusnya, bagaimana mula mengalir suatu rasa indah ketika dapat melihat cahaya mata dari kedua-dua mereka, semuanya sang ayah perikan di dalam surat untuk anaknya itu.

5. Jostein Gaarder. Penulis asal novel Gadis Oren ini, atau judul aslinya Appelsinpiken, dilahirkan pada 8 Ogos 1952, di Oslo, Norway. Merupakan seorang penulis yang giat menulis novel, cerpen serta buku kanak-kanak. Novel beliau Dunia Sophie merupakan novel yang melonjakkan nama beliau di dalam dunia penulisan. Novel tersebut telah diterjemah kepada lebih 53 bahasa di dunia! Nama beliau sebenarnya sudah tidak asing kepada peminat-peminat sastera dunia.

6. Sesuatu yang sangat menarik minat saya terhadap buku ini adalah tahap terjemahannya. Si penterjemah telah melakukan kerja yang sangat bagus. Bahasa yang digunakannya begitu lembut dan berseni sehingga kadang-kadang terasa novel ini aslinya dari bahasa Melayu!

7. Tahniah untuk si penterjemah.

8. Cuma ketika berada pada akhir cerita saya seperti hilang arah terhadap apa yang cuba disampaikan. Hilang punca. Terasa seperti sesat seketika dalam bacaan.

9. Apa-apa pun pujian tetap mahu saya berikan kepada ITNM dan penterjemahnya untuk novel ini. Kerja keras mereka bermutu dan sangat perlu untuk dihargai.

10. Novel Gadis Oren terbitan ITNM ini merupakan cetakan pertama tahun 2009, boleh dimiliki dengan hanya RM 20.00. Novel ini sangat berbaloi untuk dimiliki dan akan menjadikan nian indah rak buku kalian dengan buku ini tersusun di situ.

11. Selamat membaca dan selamat mengambil manfaat daripada bacaan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...