Thursday, July 8, 2010

50 Buah Buku Setahun


1. Goodreads Malaysia telah melancarkan semacam satu kempen membaca 50 buah buku setahun baru-baru ini. Klik, sini.

2. Kebetulan sasaran saya untuk tahun ini juga adalah sebanyak 50 buah buku yang harus dibaca. Jika dikira menggunakan kalkulator, setahun bersamaan 12 bulan. Sebulan bersamaan 4 minggu (secara kasar). 4 minggu didarabkan dengan 12 bulan menjadi 48. Bermakna untuk mencapai 50 buah buku dalam setahun, kita perlu membaca sebuah buku (paling kurang) dalam seminggu. Sebulan 4 buah. Setahun 48 buah. Lagi 2 buah buku boleh ditambah dalam mana-mana masa terluang sepanjang tahun ini.

3. Setakat bulan Julai ini, saya baru sahaja membaca buku yang ke 23. Ketinggalan 4 buah buku jika dikira secara matematiknya. Bermakna dalam mana-mana minggu di dalam tahun ini saya perlu membaca 2, ataupun 3 buah buku! Dan ini memerlukan disiplin yang paling tinggi untuk menggapai sasaran 50 buah buku setahun.

4. Apa yang penting, seperti yang disebut orang selalu, bukan kuantitinya tetapi kualitinya. Masukkan yang berguna dan bermanfaat serta faedah dan pencerahan yang kita perolehi hasil dari bacaan tersebut. Seperti kata ustaz, 'biar baca banyak, yang penting faham, dari baca sedikit tapi tak faham.'

5. Kepada pembaca tegar atau sahaja yang sedang ketegaran membaca dan kepada pembaca yang tidak pernah tegar juga adalah dialu-alukan untuk mendaftar di Goodreads Malaysia menerusi pautan di atas.




 

2 comments:

hilman said...

TQ kerana memperkenalkan kempen ini.

Nur Fatiha Fadila said...

Alhamdulillah. Buat saudara.

1. teruskan membaca
2. teruskan membaca
3. teruskan membaca
4. teruskan membaca
5. teruslah menulis.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...