Wednesday, June 25, 2008

Ayat-ayat Cinta


Baru2 ni mb ke panggung menonton wayang filem yg telah mencetuskn fenomena di negara jiran, Indonesia, bahkn bkn shj filem tp novelnya lg2 mencetuskn ombak tsunami di sana. Ini jg telah memasyhurkn nama penulisnya yg jg merupakn graduan Universiti Al-Azhar, Mesir.

Filemnya bertajuk 'Ayat-ayat Cinta'. Filem ini diarahkn oleh Hanung Bramantyo. Antara barisan pelakon utamanya ialah Fedi Nuril sbg Fahri, Rianti R. Cartwright sbg Maria, Carissa Putri sbg Aisha dan ramai lg.

Jln ceritanya tiada apa yg berbeda dgn novelnya. Sememangnya ini filem diadakan berpandu pada novel 'Ayat-ayat Cinta' tulisan HabiburRahman el Shirazy.



Kisah Fahri salah seorang pelajar di Universiti Al Azhar Mesir, menjalani hidupnya dengan pelbagai dugaan dan cabaran yg dtg satu demi satu. Sbg seorng pelajar yg pintar malahan dikasihi pula oleh syeikh nya, Fahri menjadi rebutan dan impian byk gadis di sana.

Maria, yg merupakan jiran tmpt Fahri dan rakan2nya menyewa juga telah tertarik dgn keindahan akhlak Islami yg ditunjukkn oleh Fahri. Maria yg tinggal bersama ibunya merupakan seorng penganut agama Kristian Koptik yg makin hari makin dekat hidupnya dgn agama Islam lantarn perkenalan nya dgn Fahri. Nyata Fahri berjaya mengubah pandangan nya terhadap Islam.

Nurul, dia pendam kn rs kasih dan syg nya terhadap Fahri. Akibat terlalu cinta akan Fahri tp terpaksa menyimpan cinta nya di dlm hati akhirnya dia mengalami kejutan yg amat pabila mengetahui Fahri telah berkahwin. Hancur dan luluh jiwa raga Nurul ketika itu. Cinta yg dipendam demi menjaga maruah dirinya sbg seorng wanita Islam tidak kesampaian. Tp Nurul wanita tabah. Lekas faham tentang takdir Tuhan. Dia harus redha dan ketahui Fahri bukan jodohnya.

Suatu perkenalan akibat suatu insiden di dlm train telah mempertemukan Fahri dgn jodohnya, Aisha, wanita berada dr Jerman. Dan mereka berkahwin tidak lama selepas itu. Namun rumah tangga mereka tidak seindah yg dimimpikn.

Seorg gadis bernama Noura telah hadir dan menjadikn hidup Fahri dan Aisha bagaikn neraka. Bagaimana dan kenapa anda kena tontonnya sndiri.

Tp bg mb jika hendak dibuatkn bandingan antara memilih filem dan novelnya, mb akan memilih novelnya. Kerana bg mb apa yg cuba disampaikn oleh Kang Abik (Habiburrahman el Shirazy)dlm novelnya tidak kesampaian dlm filem nya. Membacanya novelnya memberi seribu kepuasan tp tiada kepuasan saat menonton filemnya di pawagam. Ditambah pula dgn gangguan para penonton lain nya yg asyik2 tergelak2 ketika menonton filem ini. Bahagian mana yg lawaknya pn mb tidak mengerti.



Dan mb rs ramai yg sependapat dgn mb. Bg yg telah membaca novelnya pasti akan memilih novelnya berbanding filemnya.

Sebenarnya bermula dr novel ini lah mb mula mengikuti novel2 Kang Abik. 'Dlm Mihrab Cinta, 'Ketika Cinta Bertasbih', 'Di atas Sajadah Cinta' dan ada beberapa lagi. Bg mb jarang ada agamawan yg terlibat dlm dunia sastera ini. Lebih2 lg dlm dunia penulisan novel. Jikalau ada pn karya2nya hanya dipandang sepi oleh kebykkn oleh.

Ada jg yg menyamakan Kang Abik in dgn Buya Hamka. Tp bg mb Hamka berada di tmpt nya yg tersendiri. Hamka jg sgt mb minati. Jika terdapat persamaan antara mereka pn hanya pd bahagian2 kecil shj.

Apa2 pn bg sesipa yg belum menonton ataupn membaca novel 'Ayat-ayat Cinta' sila lah ke pawagam berdekatan atau ke toko2 buku berhampiran. Dapat kn segara sebelum kehabisan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...