Tuesday, April 13, 2010

Diari Mat Despatch




Karya terbaru daripada penulis Bahruddin Bekri. Terbitan PTS One Sdn Bhd. Cetakan pertama tahun 2010. Berharga RM 9.90.

Sebuah buku yang mengisahkan seorang penghantar dokumen bernama Idlan Rayyan (bukan nama sebenar, seperti yang ditulis di dalam buku) berusia 24 tahun, masih bujang, dan masih dalam proses mengenali diri.

Pertama kali dalam hidup menulis diari dengan niat agar dapat memantapkan lagi penggunaan Bahasa Melayu Tingginya. Idlan bercita-cita mahu menjadi penyunting sambilan di sebuah syarikat penerbitan. Jika berjaya menjadi penyunting sambilan, Idlan berasa yakin dia dapat menyelesaikan masalah kewangannya yang sentiasa tak pernah cukup bekerja sebagai seorang penghantar dokumen.

Di atas semangat itulah dia mula belajar menulis diari dengan menggunakan Bahasa Melayu Tinggi (BMT) Kegiatan hariannya dirakamkan semula ke bentuk tulisan di dalam diarinya. Segala apa yang berlaku, pengajaran-pengajaran yang membuat Idlan lebih dewasa dan lebih berfikir, semuanya dituliskan di dalam diarinya.

Tetapi Idlan hanya mampu bertahan selama 11 hari sahaja menulis diari. Peristiwa yang terjadi kepada dirinya pada hari kesebelas itu telah mematahkan kekuatan dan kesungguhannya untuk terus menulis diari.

Untuk mengetahui kejadian apa yang menimpa Idlan, sila dapatkan Diari Mat Despatch ini.


PELIT

Apakah sebenarnya PELIT ini? PELIT adalah singkatan bagi
'PErsonal LITerature' atau dalam bahasa Melayunya, Jurnal Peribadi.

PELIT merupakan suatu genre penulisan baru yang cuba diperkenalkan oleh PTS One Sdn Bhd. Gaya penulisan yang lebih memiripi penulisan diari dan blog. Genre penulisan sebegini sebenarnya sudah lama bertapak di Indonesia dan ianya sangat diminati. Atas dasar itu PTS One Sdb Bhd membawanya ke Malaysia dengan keyakinan yang besar bahawa penulis-penulis tempatan mempunyai bakat dalam gaya penulisan sebegini.

Dan Diari Mat Despatch ini adalah salah satu dari kategori PELIT ini.


Diari Mat Despatch

Buku ini mengajar kita tentang BMT. Penulis membawa kita masuk ke dalam watak Idlan dan memahami mengenai Bahasa Melayu Tinggi ini serta kepentingannya.

Yang menariknya setiap hari selama 11 hari diari ini ditulis, Idlan akan memberikan tip-tip berkenaan BMT ini di dalam diarinya. Contohnya seperti penggunaan kata basahan, perbezaan kata kerana dan sebab, dari dan daripada, dan penggunaan perkataan sampai dan sehingga.

Buku ini secara tidak langsung membuat kita menyemak semula penggunaan Bahasa Melayu kita yang digunakan dalam seharian.

Dengan reka bentuk kulit depan yang menarik ianya sangat memikat pembeli untuk membeli.

Timbul persoalan, golongan pembaca yang mana yang disasarkan untuk membaca buku ini. Jika dilihat dari kulitnya, seperti buku ini ditulis untuk kanak-kanak sekolah rendah dan menengah rendah.

Tetapi kandungannya tidak pula seringan itu buat dihadam oleh pembaca-pembaca kecil. Ianya lebih sesuai untuk bacaan pembaca yang lebih dewasa.

Walaupun hanya sekadar diari seorang penghantar dokumen, ianya bukanlah dimuatkan dengan cerita-cerita kosong seorang despatch itu. Banyak kisah yang boleh diambil perhatian oleh pembaca terhadapnya.

Buku ini juga ditulis dengan sedikit unsur komedi di dalamnya. Dan unsur komedi ini juga merupakan salah satu keharusan yang perlu ada dalam tulisan kategori PELIT ini.

Pasaran untuk buku sebegini sangat baik. Ianya mampu untuk mengikat pembaca kepada sesuatu tulisan diari dari sesuatu watak. Membuatkan pembaca menjadi setia untuk membaca setiap diari yang ditulis.

Sebelum mengakhiri diarinya, Idlan sempat menulis bahawa kemungkinan akan menyambung semula tulisannya di dalam diari. Ini seperti membawa makna, 'tunggu untuk kemunculan Diari Mat Despatch (2)'

*Mengharapkan sesuatu yang lebih lagi daripada diari Idlan yang seterusnya...

Selamat membaca.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...