Tuesday, October 19, 2010

Cerpen-Lara Atma


Saya membaca beberapa buah buku himpunan cerita-cerita pendek dalam minggu-minggu sebelum ini. Antara buku yang saya baca, Pada Suatu Ruang – S Othman Kelantan, Berjalan-jalan Di Sini – S Othman Kelantan, Cerkas – Sindiket Sol-Jah, Seketul Hati Seorang Pemimpin – Shahnon Ahmad, Stingarden – Sinaganaga, Celupan – Isa Kamari, dan Namaku Epal Kuning – Roslan Jomel.


Saya gemarkan cerpen yang ringkas, harusnya cerpen itu ringkas kerana namanya sahaja sudah cerita pendek, namun ada juga penulis yang menulis cerita pendek mereka panjang-panjang. Tidak saya katakan itu menjadi suatu kesalahan, tapi saya gemarkan cerpen yang ringkas.


Ringkas dengan susunan cerita, plot, watak, dan mesej.


Ada suatu yang mendorong saya untuk membaca cerpen-cerpen ini semua. Segalanya kerana mahu mencari inspirasi tentang cerpen yang bagaimana ‘kena’ dengan cara saya untuk jadikan ilham buat menulis buku cerita pendek saya sendiri.


InsyaAllah saya sedang mengusahakan sebuah buku yang mengandungi cerita-cerita pendek saya. Buku yang diterbitkan sendiri, lebih untuk mencari kepuasan melihat buku sendiri, tulisan sendiri di dalam rak sendiri.


Ingin mengucapkan tahniah kepada seorang rakan, seorang penulis muda, Hasni Jamali. Tulisannya baru-baru ini mendapat tempat di beberapa majalah dan surat khabar. Tahniah.


Kepada yang selalu mengikuti ruangan puisi di akhbar Mingguan Malaysia dan Berita Minggu, tentu akan perasan akan nama ini. Puisi beliau telah banyak kali disiarkan di ruangan tersebut.


Dan saya membaca cerpen beliau yang tersiar di majalah Tunas Cipta edisi Oktober 2010. Cerpen yang berjudul Lara Atma.


Sebuah cerpen yang baik, dengan beberapa ruang yang masih boleh diperbaiki, cerpen yang berpijak pada realiti semasa. Gambaran kehidupan remaja yang dibayangi kesilapan masa lalu.


Penulis bercerita mengenai seorang remaja dan dunia motorsikalnya. Atau mat rempit@samseng jalanan. Berlumba motor sehingga mengakibatkan kemalangan yang membabitkan diri dan kakaknya sendiri. Seputar penyesalan itu penulis memainkan emosi dan keadaan remaja itu setelah berlakunya kemalangan yang menyebabkan kakaknya koma.


Rasa bersalah itu penulis bawakan sehingga hujung cerita. Dan dengan rasa penyesalan itu penulis mahu khalayak tahu betapa perbuatan menunggung motorsikal secara berbahaya di atas jalan raya bukanlah sesuatu yang berbaloi untuk ditanggung akibatnya.


Cerpen Lara Atma ini merupakan jenis tulisan yang nyata maksudnya. Tiada makna-makna disebalik atau tersirat yang mahu disampaikan. Semuanya jelas. Jikalau adapun maksud tersiratnya, ia mampu dikesan dan tidak memerlukan pembaca berfikir lama-lama untuk memahami keseluruhan cerpen ini.


Bagi saya Lara Atma sebuah cerpen gambaran realiti yang baik, mengangkat isu-isu semasa yang makin parah di kalangan remaja kini. Mungkin kalau boleh bermain dengan lebih imaginasi dan memerah lebih kreativiti, dua perkara yang penting, cerpen ini akan menjadi wow!


Buat Hasni, tahniah, teruskan menulis.


*Sedang menyudahkan dua cerpen terakhir untuk buku terbitan sendiri pertama saya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...