Monday, May 26, 2008

Ulama' Dalam Sorotan Perjuangan Kemerdekaan


Buku ini da lama dibeli tapi baru sekarang tergerak untuk melihat-lihatkan isi kandungannya. Semenjak terdengar cabaran ahli parlimen PAS ke atas seorang ahli parlimen UMNO dalam parlimen baru-baru ni.

Mana tak nya UMNO ni sibuk kata kononnya macam mereka sahaja yang berjuang bermati-matian membela dan mempertahankan serta membebaskan negara Malaysia dari jajahan bangsa asing.

Cuba bagitau satu nama perjuang UMNO yang terkorban sepanjang perjuangan mencapai kemerdekaan..?Bukkan sahaja tidak menjawab bahkan seperti biasanya mengelak dan melarikan diri mencari tempat selamat.

Kerana itulah mb menyelak-nyelak rak buku mencari buku yang ini. Mungkin ada jawapan pada persoalan itu tadi. Mana lah tau kot-kot terselit sorang dua nama ahli UMNO yang syahid bagi memerdekakan negara ni.

Buku ini ditulis bersama oleh Riduan Mohd Nor dan Mohd Fadli Ghani. Diterbitkan oleh MHI Publication dan dicetak oleh HS Massyi Printing Sdn Bhd setebal 194 muka surat. Yang berada dengan mb adalah cetakan pertama Mei 2007.

Kulit depan buku ini dilatarbelakangi dengan wajah-wajah tokoh-tokoh ulama' yang telah dikuningkan wajah dan persekitarannya bagi menampakkan kesan lama atau mungkin menampakkan kesan sejarah sekali gus memberitahu inilah pejuang-pejuang dulu yang telah berkorban harta dan nyawa bagi memerdekakan negara.

Di kulit depan juga di tulis judul buku ini. " Ulama' Dalam Sorotan Perjuangan Kemerdekaan ". Dengan perkataan 'kemerdekaan' itu dimerahkan. Seolah-olah warna merah pada perkataan 'kemerdekaan' itu mewakili darah mereka, ulama'-ulama' tersebut.

Mb harap dengan membaca buku ini mampu menambah tidak banyak, sedikit ilmu mb. Mana-mana yang ingin mengetahui peranan-peranan ulama' (yang biasanya orang memberitahu lagaknya orang-orang yang arif dalam hal agama ini hanya duduk masjid dan surau sahaja)dalam memerdekakan negara sila dapatkan buku ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...